Annas händelser

Studiebesök

Publicerad 2011-01-06 21:14:44 i ,

I går var jag och Marcus på studiebesök inför vår framtida vistelse i Spanien där vi ska hjälpa funktionshindrade till en aktiv fritid. Vi var runt på 4 olika ställen i Kungsbacka där det sker daglig verksamhet. Vi hade en väldigt duktig och trevlig Fredrik som visade oss alla ställena- cred till honom! En av platserna vi besökte var postcafét, där personer med funktionsnedsättning serverar frukost och fika till postens arbetare. Vi fick lära oss att det är viktigt med struktur och rutiner för att allt ska fungera så smidigt som möjligt. Det där med struktur är vi ju över lag rätt duktiga på här i Sverige så något kanske vi kan bidra med när vi besöker spanjackerna....
Jag frågade efter tips på varje ställe vi var på och jag tycker jag fick med mig mycket bra saker. Många av tipsen var egentligen väldigt enkla saker, t.ex som att ha bilder på veckans matsedel som talar om vad det är för mat så att alla kan förstå, men saker som man kanske inte riktigt hade kommit på själv. Det var blandade känslor på de olika platserna men över lag tycker jag att det kändes positivt, man arbetar ändå för att alla ska komma ut i arbetslivet och har som mål att lyckas med detta. Det ska bli spännande att se hur de arbetar i Spanien, om de har samma samarbete med arbetsplatser och föreningar så som vi har det här i Sverige. Jag måste också säga att all den personal vi träffade ute på besöken var helt fantastisk! De var riktiga eldsjälar allihopa! De tog sig verkligen tid och berättade för oss hur de arbetade.  
Det känns kanon att få ha sett hur det funkar här på hemmaplan innan jag åker iväg. Jag har fått många bra tips och en inblick i vad de är jag ska syssla med.
 
Ps: Ni missade väl inte när jag och Marcus var huvudnyhet i ekot? :http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=70&play=2827918&playtype=Sändning

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela