Annas händelser

Playan Tarragona

Publicerad 2011-05-30 22:42:13 i ,

Helgen har varit toppen! I lördags morse begav vi oss fullpackad bil mot Tarragona, dock lockade inte vädret så mycket till bad då det var mulet och tråkigt men fram på eftermiddagen efter lite turistande i Tarragona och incheck på hostalet sken det upp! Även igår var vädret toppen och vi hade en heldag på stranden och kunde ligga i vattnet i över en timme! Har saknat havet så mycket! I lördags var det ju inte helt fel att vi befann oss i Katalonien när Barca vann champions leage, oj vilken fest! Vi följde matchen på plazan i Tarragona och efter det firades det som jag vet inte vad! Tack för en härlig helg tillsammans, det här var verkligen semester!

Katalonien är känd för sina högtidsdagar då man tävlar i vem som kan bygga höst torn med människokroppar

Segerfest när Barca vann

Älska havet

Last day in school

Publicerad 2011-05-27 11:40:33 i ,

Åå känns så tråkigt att skolan är slut, såklart är det lite skönt också men har varit så kul och träffa kompisarna varje dag. Vi överaskade vår lärare Ricardo med utklädningsgrejer(som jag lånat med från mitt jobb) med musik, jag spelade gitarr och Felix flöjt. Olena hade även gjort en raptext som handlade om vår tid i skolan=) riktigt kul! Nu är det bara festen för alla spanskaelever på tisdag och provet den 8e juni.

Lite glada för att det är sista dan..

Fula som få!

Es que hace un calor...

Publicerad 2011-05-25 16:16:56 i ,

Sitter i lägenheten och svettas, det är sjukt varmt och enligt spanjorerna är det fortfarande vår. I går när jag var påväg hem från jobbet kl 21.00 var det 32 grader i skuggan, ni fattar! Jag dricker kopiösa mängder vatten och svettas konstant medans mina kära kolegor knappt börjat ta av sig till kortärmat... men till helgen blir det till att ta sig sitt första dopp. Vi beger oss till playan i Tarragona om allt går som planerat!

22maj och val..

Publicerad 2011-05-23 23:09:48 i ,

Igår var det  regionsval i Spanien, protester har pågått hela veckan och pågår fortfarande... 50% av landets ungdomar är utan arbete. PP-Partido Popular vann, det som alla förutspådde. PP är höger och påstår att det ska få landet på fötter efter  den ekonomiska krisen, men det är varken vad jag eller de 1500 personer som tältade i protest på plaza Pilar i natt tror ...

Dansa de e bra för de gör mig gla!

Publicerad 2011-05-22 16:52:51 i ,

Nu har Julia precis lämnat mig efter en superhärlig helg tillsammans! Sitter och är lite seg för vi kom hem runt 6-tiden i morse..:P Det var dans för hela slanten, oj vad jag har saknat och verkligen släppa loss till härligt dunk! innan det käkade vi god libanesisk mat med några från klassen.
Igår hann vi se Zaragoza och även ta det lite lugnt i parken. Älskar att bo nära parken! Vi har hunnit med mycket tjejsnack och det behövs ibland! Du är bäst Julia och i sommar ska vi rocka i Sverige och sen hoppas, och tror jag inte det dröjer för länge tills vi ses på spansk mark igen:)

Teruel och Albarracin

Publicerad 2011-05-15 23:00:08 i ,

I torsdags var det skolutflykt med gänget! Först Teruel som är en av de tre regionerna här i Aragon och sedan en liten by Albarracin som är känd för att många målare åker dit för att teckna den specifika byggstilen. Byn ligger nämligen i en dal omringad av berg och husen är byggda därefter. Mycket imponerande!

Teruel-som var en av de få städer där tre religioner förekom på en och samma gång.
Stilar från judendom,kristendom och islam blandat i en och samma byggnad.

Jag och Anca på vackra plazan i Albarracin

Hela gruppen samlad, folk från alla olika steg i spanska sektionen

Imponerande Albarracin

Den här vyn är tecknad av många konstnärer

Efter en fullspäckad dag med guidade turer i båda städerna begav vi oss nöjda hemåt mot Zaragoza igen!

Walk and walk and walk...

Publicerad 2011-05-11 15:58:19 i ,

Ja det har blivit mycket gång i helgen, pappa kom i lördagskväll och på söndagen såg vi mer eller mindre hela Zaragoza by foot, gick en guidad tur i centrum bland annat. På kvällen såg vi Real Zaragoza möta Usasuna och stämningen var på topp och stadion fullsatt men tyvärr blev det ingen vinst till hemmalaget:(
På måndag var det studiebesök med skolan till Zaragozana-ölfabriken här i stan, kul och intressant-man gör inte öl på en kvart ska ni veta!

I går åkte vi på en väldigt sevärd utflykt: "Monasterio de piedra" vilket var en naturpark full av grottor, vattenfall och andra spännande saker man bara ser på film annars.. en mycket trevlig helg över lag!

På Zaragozana- Observera att detta var före provsmakning!

Första målet av Zaragoza,stämningen på topp!.. men de två senare av Usasuna..

Utflykt!

Som i en film...

Grotta med vattenfall utanför öppningen

Spegelsjön

Tiden går fort när man har roligt!

Publicerad 2011-05-06 14:41:01 i ,

Det är verkligen så jag känner just nu.. tiden springer iväg och jag inser att jag bara har sju helger kvar i Spanien. Varav en ingen är helt tom...  besök av pappa, julia, avslutningen på jobbet, mezcodansa, en resa till playan med Cindy och Lena, läger med jobbet, avslutningsmiddag och utvärdering. Nu händer det saker vaje dag och jag njuter!
Igår var jag på studiebesök hos Julita och Felix två av de andra europavolontärerna här i Zaragoza för att se hur de arbetar. De arbetar med mentala sjukdomar så som skitzofreni och liknande, det var väldigt intressant att se deras arbete och jag höll också ett föredrag om Sverige på en av deras workshops; "vi reser". Det återstår ett besök hos Aude och Gökge för att se deras arbete med invandrare.
I dag höll jag engelskalektion och därefter var det dans som gällde, just nu håller vi på att lära oss Meruengue! Mueve tu caderas!
Sedan sist jag skrev har jag ju hunnit resa i norr och haft besök av mamma och Jenny. Båda upplevelserna gav mig ny energi och tillät även en hel del njutning i form av sol och god mat!

I Pamplonas grönska. Med dessa damer var jag på resande fot under påskveckan!

Underbara San sebastian med sin historiska stadsdel och härliga strand! På hostalet trivdes vi bra med att vakna till reagge, spela gitarr och umgås med nyfunna vänner från b.la Australien!

Råare och tuffare var både staden och vädret i Bilbao, och vi försod att vi befann oss i baskien.

Med mamma och Jenny blev det shopping i stora lass och även turistande i Zaragoza. Vi besökte rastro en stor marknad( dit det defenitivt blir fler turer!). Vi solade i parken, de var med mig på jobbet och vi åt gott!

Vi är allt lite lika jag och min syster ibland...