Annas händelser

Granada

Publicerad 2011-03-29 10:30:49 i ,

Jag är kär, enamorado, i Granada ja hela Andalusien tror jag. Detta är Spanien säger jag bara! Värme, casablancas, spanjorer med sombreros och gitarrer på gatan, palmer, helt underbara vyer. Granada var underbart! Resan med Maite blev över mina förväntningar och vi hann med sååå mycket på en och en halv dag! Promenerade i hela Albaycin, gamla delen av Granada med massor av utkiksplatser och mysiga torg. Jag gick i shorts första gången i år! Vi såg centrum och åt glass utanför katedralen. Träffade en vän till Maite och sen blev det 3rätters på mysig restaurang! Träffade våran värd för couchsurfing(rekommenderar er!) Diego en trevlig Granada bo på 28 år som lånade ut sitt rum, dusch och erbjöd oss frukost gratis! Men var skönt att prova det ihop med någon annan första gången. Couchsurfing är helt gratis och innebär att folk som har en extrasäng eller en soffa lånar ut den till folk på resande fot. Det är en sida på internet och du kan kolla upp referenser, personer som varit där tidigare och jag kan säga att mitt första intryck var väldigt positivt!

På lördagen var det till att gå upp tidigt för att se ALHAMBRA! Jag kan tyvärr inte beskriva hur underbart det var, det måste upplevas! Alhambra är ett palats från 1200 talet som byggdes av Araberna som då invaderat Al-andalus (Andalusien). Det byggdes till kungarna som också kunde bjuda dit folk för att knyta kontakter och ge dem en avslappnad och minst sagt trevlig upplevelse. Trädgårdarna runt palatset är så perfekta så man undrar om det verkligen är på riktigt. Palatsen har tidigare varit färgsprakande men tiden har gjort att färgerna blekts bort. Här kommer några bilder så ni kan försöka föreställa er hur fint det var:

Här är vyn från en utkiksplats i Albaycin, Imponerande Alhambra i mitten, till vänster kan ni se Sierra nevada med snö på topparna! till höger hela Granada stad.


Jag och Maite inne i Nazaríes palats, en del av det gigantiska Alhambra.

ja det är jag=)

Från ett av tornen i den äldsta delen av Granada, ganska imponerande vyer!

Perfekta former..


Apelsin och citron träd i mängder


En annan del av Alhambra som heter Generallife


Så härligt med fontäner och vattenporl i hela parken!


Dagen avslutades med vår värd Diego( killen i röd skjorta) och hans vänner på en terass med jordgubbar och grädde!


På eftermiddagen i lördags begav jag mig till Malaga eftersom tåget gick 08.20 på söndagen för oss Zaragozabor. Det var meningen att jag skulle möta upp med de andra tjejerna från Zaragoza som var i Malaga och ta in på deras hostell men på lördagen ringde de mig och sa att det var fullt på deras hostell!! Jag var lite nervös att jag inte skulle hitta någonstans att sova men när jag kom fram till Malaga träffade jag några trevliga människor på gatan som hjälpte mig hitta ett billigt hostell. En sak jag har lärt mig är att det finns snälla människor överallt och det har förvånat mig många gånger hur hjälpsamma folk kan vara mot en främling. På kvällen gick jag och Aude(vän från Zaragoza) runt i Malaga och det var så härlig stämmning även där! Musik på gatorna, folk på uteserveringar och casablancas. Jag har bara en sak att säga efter min vistelse i söder: Jag älskar Andalusien!

Här är mitt hostell i Malaga, ser kanske inte så inbjudande ut men i den stunden var jag väldigt glad för att ha en säng att sova i!:









Kommentarer

Postat av: Christina Karlsson

Publicerad 2011-04-15 16:46:09

Åh gud vad häftigt! Jag vill också få se Alhambra!! Nu har du gett mig en till sak att sätta på "must see"-lista :P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela